SHOUT OUT LOUD!


Saturday, January 30, 2010

Junjung another Epics Journey!

Kenapa dengan tajuk di atas? Ianya BAKAL membuka lembaran baru bagi peminat kayuh gasak......Technical Climb! Rock Garden! Swirling Single Track ! Apa saja yang di damba oleh peminat XC semuanya ada di sini.
Memang dikenali dikalangan motocross sebagai laluan yang mencabar dan mengasyikkan dengan laluan yang panjang hingga menganjur ke Hulu Paip seterusnya Gunung Bongsu. Berapa jarak yang dihajati?? Berapa kedrat yang anda ada??......Semuanya boleh diuji di sini.
Tak hairanlah jika trek ini popular dikalangan motorx....
Kemahuan perlu mengatasi segalanya...........Mental kena seteguh mungkin atau kita kan tewas di km5. Lurah air tahan lagi........
Cam mana pulak ngan laluan begini.........Ingat lagi akan komen peserta NTMTBA'09 yang beri gambaran trek cam masuk mesin basuh............Ianya ada di sini malah lebih panjang dan mengiurkan. Cuma kali nie kami dibawa naik bukan down hill.........
Teres yang terdapat diantara 2 lembah nie memang mendamaikan jiwa.......
Berada di puncak........mintak nyawa! Ustaz Zaini , aku (phyezarl), Hayat (sherpa/tracker ), Saiful dan Azhari .

Kena banyar sabar depa dengan aku hari nie.......Walau nasik lemak 2 bungkus jadi sandaran ternyata ianya tak memadai. Hapir saja Bukit nie ku bagi nama Bukit Muntah cam Bukit Siam muntah di laluan Bukit Tok Non 300.
Ke suatu lagi puncak yang kami namakan Bukit Komtar..........

Bukan sebarang EXpai nie...........Tayar dia dah cam KUBOTA.Adeih! Penat ......Penat........
Jom lagi dan lagi.......dan lagi.......cam bateri eberedi....

Steep Climbing .......... Mulanya MARI TOLAK BESKAL, pastu MARI TANGGUNG BESKAL....mana taknya mula2 lagi kena MARI TUNTUN MOTOSIKAL.
Puncak nikmat ...........Down HILL meleleh menanti.........
Part nia yang paling aku suka...........
Subhanallah!!!! memang cantik betul pagi nie...pemandangannya superb! Yang tak cantiknya ialah kamera aku yang dah ber-whats up! Teres2 hijau nie cam kat Cameron Highland Pahang....Lembah , bukit nan menghijau..................Bro.J khidmat anda untuk melayoq gambaq2 cantik kat sini amat diperlukan!
Down Hill Stim habih!!! Se setim krabat naik tadi..........keraih habih urat peha! Berkilo kilo la jugak......
Menuruni balik bukit di seberang sana kami terjumpa segerombolan pengayuh dari Sg Ular dan Sg Kob. Kata mereka, "Kami masuk ikut laluan Padang Tembak, Kulim."
Pergh!!! Boleh tahan laluan yang kami dah rentas nih......alih2 ja dah masuk sempadan lain.
Kami amik haluan masing2 . Depa ke Sg. Ular kami naik semula ke belakang Bukit2 tadi menjejaki Pencawang2/Kabel muatan tinggi elektrik yang menganjur semula balik ke pekan Junjung. Menjejak jalan pulang kedrat makin tipis..........tiada lagi rupa nak senyum ....... asyik MELAYAN tolakan dan dengusan kepenatan. Memang mencabar sungguh.........cam masuk jamboree BM lak rasanya. Derita kami terbayar dengan lauan DownHIll single track cement yang panjang (ala ala penang trek).......kurang lebih 2 kali ganda Junjung ke Badlishah. memang asyik dibawah teduhan pokok2 utan.............Apakan daya hanya mampu bercerita.......nak tahu lebih lanjut kena try sendiri la. 3 jam kayuh dan tolak (8.15 ~11.15) kami sampai di Pekan Junjung dengan selamat . Alhamdulillah! Tiada kecederan fizikal......cuma hati aku tercalar bila mengenangkan prestasi aku yang kian hari kian suram.......Camna nak p Jamboree nih????? Aduyai!!!!! Nak kayuh beskal x2.........
Dalam perjalanan pulang ke umah kami disapa oleh 3 riders dari Simpang Empat (satu jajahan la nie). Depa layan trek Junjung sampai Kebun Durian.........semuanya saiz jockey depa nih.
Selamat berkenalan kawan2 semua....Zahid dan 2 rakan lain. insya Allah kita ride sama sama nanti..................Terima kasih buat Sdr Hayat dan rakan2 motocross yang berkongsi laluan.


No comments: