SHOUT OUT LOUD!


Monday, June 14, 2010

Hat yai.....We are gonna miss U! Khap khun khap! Hap!Hap!

Hampir 2 bulan menanti kini tiba hari yang dinanti. 10 June 2010 menyaksikan pengayuh MALAYSIA (heheheh! 3G la tuh!) dari segala pelusuk negeri dan daerah, kelab dan lone ranger pelbagai peringkat usia menyerbu Thailand untuk merasai kayuhan Hatyai.....di ulangi Hatyai walaupun bunyiknya Hatnyai......Friday -11/6 Gerombolan berkumpul di Tol Sg Dua P.Pinang sejak pukul 9.30 dan bergerak berconvoi ke sempadan Bkt Kayu Hitam.
Bagi penulis yang teruja buat kali ke 2 ke sana selepas KPLR'09 hari ini memang hari yang ditunngu tunggu apatah lagi ditemani jr dan wife........(last wife ikut sama ialah pada hari aku ke Thomson Trail last year......selepas itu 3G lahir).

Jadual perjalanan sedikit terganggu setelah pada waktu paginya kena berkejar ke klinik bawak jr setelah kerap buang air besar. Jadi aku berlepas dari umah setelah konvoy bergerak ke sempadan. (Pukul 11.30 masih di tol Bukit Tambun)
Mujur si kecil nih masih mampu senyum dan tak meragam......Hampir pukul 1.30 tgh hari baru lah 3G sempat dijejak.
Setia menanti aku .......Perut dah lapar , makan di Danok. Rancangan untuk ke Sadao bagi urusan menyambut kunjungan konvoy oleh pihak Thailand terpaksa aku lupakan walau jam memungkinkan aku tiba di sana pada saatnya jam 3.00 petang. (Rupanya konvoy bertolak lebih awal dari jadual)
Alhamdulillah! Perut dah terisi ....laluan ke Hatyai lancar. Berbekalkan sedikit keyakinan aku berjaya menjejak kumpulan konvoy di pinngir bandar Hatyai yang sedang berkumpul untuk sekali lagi diraikan oleh pihak Thai. (Besar hati sungguh org Thai nih!)
Panas terik dihadiahkan dengan minuman ringan ........ Bagi peserta lain dari Malaysia dah kedengaran akan ada rasa lapar yang amat sangat. Simpan energy masing2 cakap sepatah 2. Penantian akan program seterusnya tanpa diberi sebarang informasi benar2 menguji ........ Faktor bahasa untuk berkomunikasi mungkin memberi gambaran awal program ini sedikit kureng. Tapi bab layanan ......agak sukar ditandingi peganjur di Malaysia.
Masing2 tayang cawan tulih tulisan Siam.....heheheh!
Lengkap bertongkat basikal orang2 Thai yang menjadi pengiring kami ke hotel masing masing......
Tunggu punya tunggu punya tunggu..........Sip baik tak ijau....
Tulih siam lagi........
Member opis yang menemani suaminya.........MIzi KHT Bikerz kulim.
Kenderaan Ketua rombongan meminang.........Tok Megat. Pakcik baju oren tu orang Siam-ramah betui , semua orang disap nya ajak berbual......aku tak paham pun......bahasa melayu aku pun dah bunyik jepun.
Antara yang mencuri perhatian anak 2 kecil............. Siam mari jugak nih!
Jr remain calm.....
His mother to0...... nak mai lagi nih!
Letih dan penat aku berjaga semalam menemankan dia yang sakit perut terubat jugak............Tengok dia eppi ja.
Para peserta yang ke Sadao dikalungkan dengan bunga2 nih tadi..........Kami cuma perolehi dari anak Tuan President(Abg Wan).
Dikemudikan oleh pengayuh Thailand disertai 10 pengayuh Malaysia konvoy menelusuri pekan Hatyai yang kian sibuk sambil dibantu oleh pihak polis Thai.....

Ujan bagai menyambut kedatangan kami.......tak lama! Cukup untuk menyejukkan .......
Dalam pada berkejaran mengikuti konvoy , konvoy terputus putus apabila menempuh laluan ke tengah2 bandar Hatyai. Barulah tersedar akan lokasi hotel yang terpisah 1km masing2 yang mengucar kacirkan keadaan. Pilihan terpaksa di buat , berpandukan cakap dan dengar hotel Regency harus aku temui. Buat U turn di tengah2 simpang di sini bukan janggal, terpaksalah beranikan diri dan menerjah hotel2 lain di pinggiran jalan untuk bertanyakan arah ke regency Hotel. Pada telahan aku hanya hotel lah tempatnya Bahasa Inggeris mendapat tempat. Alhamdulillah jam 6.30 tiba di hotel dan terus check in.........Segalanya amat lancar buat aku alhamdulillah. Tidur 1 jam pencarian makan malam pun bermula........
6 dewasa dan anak anak........300b bhat untuk pergi balik dan tunggu kami semua makan.....
Hajat nak carik tengiri tak kesampaian .........
Lepas makan returned to Regency dan menapak di kawasan sekitar........
Semuanya bermula di sini bagi 3G jam 7.00 lagi dah bersedia untuk dibawak pergi berkayuh. Tak seperti di Florida hotel pada junjungan lalu, di sekitar Regency kedai makanan untk muslim masih belum di buka. Memang tak bersarapan la aku pagi nih.......dapat air kotak milo ngan Honey star (jajan cornflakes). Maka amik roti perisa kopi kat seven 11, tapi memandangkan roti yg tersusun di sebelahnya berintikan "minced pork" terpaksa la aju batalkan niat.
Makcik interprame.......
Awai pun tak awai la ....kalu kat Mesia dah falgg off dah nih......
3G bukak kaunter pendaftaran NTMTBA'10 di sini .....
3G are here ..
Jam 7.30 pasukan pemintas (ibu-ibu) naik tut-tut (**bukan mencarut) pi Municipal Park sambil diekori kaum bapak2 yang menunggang basikal. Dek tak terkejar oleh semua orang ada yang terpaklsa lalu 7.5 km dan 9.3 km ke tempat lokasi bermula.
Bersama urat keting.......Member kat bawah (baju biru) nih ride ke KPLR'09 sekali ngan aku.....
Re group n photo session
Dah nampak bini baru Azhari????
2 president.........
Bersama

Bersama seteru Shahrul.........Rogi wo hang tak mai.....heheheh!
Mana satu Mesia mana satu Thai pun tak tau...........Beskal menyatukan kita semua.........
Sampai awai pun jadik cam dok kat belakang jugak..........Standard la.......... sama ja....


Memang tak masuk majalah punya lah!
Few km start dah bottleneck.......
Panaih! wo.........semalam tengok berita empangan thai pun dah susut airnya.......
Aku bersseoranagn kat sini ........dengar khap.....khap...ja.........Satgi hangpa tunggu!!! Mesti penat Hap! Hap!

Ramai yang take it easy n light.......50km beb.......panaih lak tu!
Water refill 1.........Antara rider yang tayarnya dah burst yang sempat aku jumpa Helmi....Lontruth (2 kali) amboi....deraih betui ngan bini baru dia.
Lepak lama sangat ....sempat lagi Helmi kejar aku.......
Seterusnya kayuhan khap khun khap dah jadik Hap! Hap! Panaih! Pukul 11.30 baru 1/2 jalan........
Sampai ngan Haikal.......
Model helmet.......sudah potong punya!
Nak beli tak mo beli........
Cabut balik ngan Haikal.......mikirkan 2 orang lagi tanggungan aku yang entak makan entahkan tidak lagi......
Seronok mandi kolam siap 2 p dinner pulak......
Perut dah ok power pun dah optimum....
Boleh main2 dan bergumbira.........
Rasanya ahli rombongan yang paling kecil untuk trip kali nie........
Buat sepah2 kat meja Joe pas tu kita lari dok meja lain.....boleh ammar golek2....heheeeh!
3G photo session dengan kamera resolusi rendah aku....huhuhu! Nantikan lensa dari Joe.....heheheh!
Tunggu orang panngil naik atas stage lambat sangat ! meh! kita naik sendiri........
Antara hidanagn malam ini ....... golek golek ghaib teruih!!!!
Santapan mat dan halwa telinga.........
dari bebudak sekolah......tah pa nama tah!
Co sponsor event nie adalah ToYoTa. Sekadar gurauan , mungkin cabutan utama hadiah malam ini ialah Hilux!
Hilux takda! Pelux ada! (maaf tanpa sensored) seloroh Mr Don BatuKawan setelah puas menunggu hingga acara selesai. ****Kawan2 balik dulu lalalalala! jalan dan bersoping!.....heheheeh! Tahniah buat wakil 3G yang berjaya dapat under 100. Menurut aturan Wan Alma(1+) , Zuraidy(4+) , Azhari (86) dan yang berjaya abihkan trek.......

Esoknya 13hb baru lah tengiri dapat aku jejak untuk dinikmati bersama keluarga. Jam 1.00 Thailand checkout beramai ramai.....aku buat keputusan untk ke Songkhla yang letaknya 26km dari Hatyai. Nak melihat keindahan pantai...................Pohon maaf buat semua rakan2 sebab tak dapat ikut serta balik ........ Peluang kesini dengan anak serta isteri yang sarat buat aku ingin spend masa ngan depa pulak mencuci mata........Shopping bukanlah matlamat kali nie.........sekadar meelihat dan meninjau keindahan alam.
Panas terik but aku batalkan hajat ke Songkhla Zoo........Dingin yang dicarik kami ke Songkhla akuarium yang letaknya di pinggir pantai....
Saiznya kurang lebih saiz akuarium P.Pinang.......

Seronok bukan main dia.........Boleh amik gambar! tapi tanpa flash.....
Terpaksa la aku buat tak paham Thai dan Tak pahanm inggeris.....
kalu boleh cakap mugkin tak mo balik.......
Abah kayuh beskal hap! hap! macam ikan nie la kelmarin.............heheheeh!

Seronok bila semua ada di sisi......
Lengkap lah trip kali nie........
Nak tunngu Jr cerdik akan ada Jr lagi lepas nih.......so jalan la puaih puaih!



Pukul 1.45 feeding session ......betuah la jugak dapat tengok sesi ikan makan.....


baru la dapat tengok jerung 3.75m ....giant grouper dsbagainya........



feeding tinme baru la ikan2 besar nie muncul......agaknya dikurung dalam kawasan lain......kalu tak pakat kosong la tangki ikan nie agaknya!







Lepas tu gerak ke pantai tengok kebituan air lautnya............ Bersih! memang bersih......Bersih dari Pantai Bersih yang tak bersih. Nak tunggu sapa bersihkan????....hehehee! melalut!

Angin sepoi sepoi bahasa thai.........

Tiba di tempat jualan hasil laut muslim........kat sini semuanya ada. Gerai makan dan hasil laut berlambak lambak. Barulah 1o baht disini terasa besarnya bila 5 biji kuih nilainya 1 ringgit. 4 ketul pulut 1 rinngit. Cucuk cucuk makanan laut pun sama...........Makan memang A++

On the way balik Jr dah keletihan. Kami pulang ikut Pdg Besar......Tips nak tukar duit dari pengalaman lepas...............Cuba carik penjual buah selepas pintu imegresen. dapat tukaran semula 10 baht = 1 ringgit.
Entery kali nih mungkin agak melalu dan lari dari tujuan asal........So sorry! Anyway lama dah tak menaip dan lama lagi pulak akan menaip....TQ

No comments: