SHOUT OUT LOUD!


Monday, October 26, 2009

KPLR Part I

Salam buat semua rakan rakan se MTB. Liputan KPLR DITERUSKAN walau ianya dah hampir 10 hari berlalu. Buat penulis sendiri tiap detik yang yang dilalui amat bermakna di KPLR justeru semuanya terakam di sini......
Musibah melanda di rumah ....... Banjir..........Antara yang menjadi alasan liputan ini lambat tersiar..............
Kita mulakan dengan Jumaat malam 16 Okt 2009. Hampir pukul 10.30 Shahrul , Phyezarl dan Zaini sampai di homestay yang ditempah khas oleh Tok Megat buat keluarga 3G. Bilik 3 , bilik air 2 serta hall yang luas dengan kadar RM150.00.

Setibnya kami disini, pemunya pemunya beskal sibuk perasap dan buat persiapan akhir buat tunggangan masing2 .
Melihat tunggangan Zainal terimbau aku zaman remaja trang tang tang ......... dengan basikal renggo yang menjadi idaman hati.

Apa itu beskal renggo?? (Basikal tua alang rendah yang dipotong dan di welding semula supaya alang(top tube )tinggi, pastu pakai sraight handle bar atau handlebar beskal tua yang dikepak/dibentuk semula........cassette/prewel mati jadi kemestian).
Fuh!! nostalgia kejap bila sampai pukui 3.00 pagi pun masih rancak bersembang ngan dia dan Azman.
Ha! Ni la Azman.......
Jenuh modal jugak la main ngan depa nie........Pakat pakai pelantar beskal bawak luggage......Aku hanya mampu pakai beg sandang letak kat depan. Tak leh meleper dan potong angin..........heheheh!
Pagi pagi lagi sekitar pukul 7.00 kami semua ke lokasi starting point. Tak jauh pun tak sampai sekilo.....
Seisi ramah mesra pun bermula.........
Abg Ly antara yang sibuk melayan hari nie...........
Antara wakil2 3G kategori V
Category V???..............Rujuk posting sebelum2 nie.....heheheh!

Bro Khalid Iron Man ....pun ada sama.
Otai kat belakang tu ngan jersey Ipoh -Thailand tu bukan sebarangan.....Long distance traveller memang routine baginya pada pandangan aku.
Antara jentera yang digunakan.....Ada duit pun belum tentu boleh beli......Tunggu la tender nak lupus nanti!

Form pelepasan tanggungan.....Please!

Lont........cam balik kampung ja!

KJ and team mate.
Kat sini beberapa checkpoint penting berpandukan jarak pada meter masing2 di ingatkan. KM 97 ....makan.... (Aku dengar tang makan ja......tu pasal bila sampai km 97 aku frust bila tak nampak sapa2 pun makan)
Zankx yang sempat jugak menurun ilmu bila memintas aku........"Bang pakai ringan sikit lagi bang!" bila dia pintas aku dan lihat aku dok rengkuh atas road mengejar peloton depan.
Semua ternanti nati waktu berlepas........
Jamil......sorang lagi geng pelantaq beskal...
Meet the bloggers.............
Seperti dijanjikan..............kurang lebih pekul 8.00 pagi kayuhan bermula.

Unik betul rumah mini nie.....2~3 tingkat skala kecik diperbuat dari buluh jadi penghias laluan masuk kerumah ini.

Munuju ke persimpangan Gua Kelam dan Wang Kelian.
hawa pagi nie memang best!!!!!!!!
Tiba di checkpoint pertama untuk refill /tukar matawang sebelum menempuh pendakian Wang Kelian. Cam Cowboys....keluarkan kamera masing2 dan shoot!
Antara rider2 otai yang berjaya dijejak........Faizal Pipedream.......Kedai dia pun dah ada Corratec...(promote kat aku)
Nasib baik Zahari menunggu di kepala simpang......Tidak kalu pasti ramai lagi yang tersasar, terus melencong naik Wang Kelian..

Sama ka? Kaler la kot!

2 sahabat nie....aku potong hang...hang potong aku!

Lagi geng pelantaq beskal

Pon satu satunya dari HawkMTB dan Zaini........
Depa minat sama2 saiz ja........heheheheh! jangan marah no...
Seterusnya selepas 4 km pendakian bermula...........sampai kat sini dah nampak beberapa rider yang dah mengalah......
Saing dengan Adiharriman, kami dikejar peloton2 laju...........
Mengalah bukan satu option.....kayuh dan kayuh jom!

Yang naik pasti turun..........DH memang asyik........
Tiba di Post Wang Kelian............
Bersama org kuat Bt Kawan.....Don!
Whab pun ada sama.....Tinggai si Basir.....yg tak dapat lesen berkayuh di Thai.


Kat sini tak yah selit RM1........
Di balik sana sempadan acara mengisi tangki rancak..........
perut dah kenyang....jom! Betui kenyang.............tak boleh nak cover pulak!
Zahari....3G yang setia ngan kerenah teman2 sekayuh.
Tunggu apa lagi??? OOO tunggu member ngan group pasport!


Ini semua rider2 yang miliki pasport solo...
Jom kita cabut dulu!!!! Entah pasai apa tetiba kelihatan beberapa rider berpatah balik ke post imegresen. Rupa2nya semua nama yang berada dalam group pasport kena tampil tunjukkan muka.
Entah berapa kilo ....agak2 dalam 80 lebih ada la kot........ada rider cramped(kejang). jadi tumpang berteduh kejap kat depan kedai hardware nie. Yang menyambut kami anak kecil nie.
3G dan rakan2 lain tampil membantu..........
Tuan kedai bermurah hati menghulurkan balm (minyak sapu) pada yang memerlukan. Tak cukup dengan tu diberinya air cap badak kaler merah.........Sapa kata siam perot ijau(takda belas)
Perjalanan di teruskan hingga segala air dalam badan nak keluar...........

Di balik sana jalan kelihatan sekumpulan mountain bikers......Ingatkan depa nie sebahagian dari group KPLR rupanya bukan. Depa nie menyongsang arah..........Rasa nak terkenci** punya pasal aku gagahkan diri jugak menyebrang jalan bertanyakan tandas.......Mujurla depa nie membantu mintak izin dari tuan kedai........Terima kasih bebanyak la.......(Depa nie boleh cakap siam! Aku pun tak sure depa nie orang sini atau sana)
Hari makin panas..aku yang dari tadi dok perati km97 yang makin jauh ditinggalkan makin lemah. Singgah jap cari apa2 yang patut buat tambah tenaga.........
Dapatla keropok kentang yang ada ha alif lam alif lam.
Model iklan mat sentul............
Seterusnya tiap 10km kami berenti...........buat preventive maintenance kat Zainal
Dipintas satu persatu............
Teman baik yang berfungsi cemerlang hari nie.........
Ada saja yang jadi perhatian Cikgu Hadi.......Tayar yang dimodified jadi tong sampah...........sehinggalah semut kerengga kalau boleh nak dibawak baliknya.....nak suruh semut tu bercakap ngan kerengga malaysia......depa faham tak sama sam depa......Tu la main dah letih sangat nie.............
Apa pun aku puji pada keadaan fizikal jalan rayanya......memang best....takda lopak lopak dan friendly rubber(tyre) rolling resistance memang bagus(low). Persekitaran pun bersih......takda bangkai2 binatng kena langgar atas jalan raya........sampah tepi jalan takda......dan sikap pengguna jalan raya pun OK! Boleh tolak ansur.....


Kurang 5 km masuk Hadyai........

Signboard besar nie menandakan anda dah masuk wilayah Hadyai........Hampir pukul lima baru sampai Hotel.........Aku sepatutnya bertiga didalam bilik nie.........Dekat 1 jam menunggu Jan Scott Alma pun sampai...........
Beskal bleh lepak dalam bilik ber air cond............FuHH! Nikmat rasanya duit RM50 yg dibelanjakan bagi ikut trip nie..........
Jam 8.00 malam (Malaysia) kami keluar makan. Dipahamkan jam di Thailand lewat sejam.....kira2 pukul 7.00 la waktu Thai.
Sumbat naik tut tut 13 orang p makan........Yang masih dok pakai jersey tu pasal tunggu trak bawak beg pakaian beum tiba ke destinasi.....
Mujur la ada teman superbikes melayan dan bawak kami pusing2 - Bro Brahim CBR954
Menu -ikan tengiri , sayur kailan ikan masin , tom yum udang , telur bungkus , kerabu pelam ..........ish! ish! ish! Dok meleleh air liur bila aku tulih semula menu nih! Sedap betui.....
Servis memang best........siap tolong serve lagi...............drinking water dalam botol kaca tu free...
Semuanya 1900 baht......RM190.00 shj
Memang pueh hati............Bagi superbikers tempat nie memang tak asing lagi. Bagi kami ...kalu boleh nak mai lagi.
Berbesar hati dengan kedatangan kami tokey kedai offer diri untuk hantar kami balik naik pikap. Sumbat 13 orang kat belakang pick up........Dekat 40 minit jugak la dia bawak kami round2 dalam bandar. Tokey kedai tu siap pesan lagi....lain kali kalu mai sini telefon dia untuk dia pergi amik di hotel dan seterusnya dia akan hantar semula ke hotel selepas makan.

Memang sero nok la dok atas pickup yang tak berenjut ..... boleh cuci2 mata ngan minah rempit lagi.
Memang unik trip KPLR ini..........
Sayang nak tinggalkan gambar2 ngarut walau cam nie........semuanya ada kisah tersendiri.......
Untuk dicatat .......
Mata asyik melayan suasana malam ..........bermandikan lampu2


Kami mintak di hantar ke Pasar.....Masih rancak rupanya urusniaga disini dengan tawar menawar. Yang menjadi perhatianku pastinya makanan2 yang di jual. Besar lengan aku baru RM20.00.
Kelitin pi kelitin mai kaki dah letih. Aku Jan dan Mait Apit mengalah.........berjalan menuju ke hotel dan sampai jam 10.00 malam. Dah lewat sangat pada aku....mata dah ngantuk badan dah letih...........Bagi kengkawan lain mungkin mereka masih segar...bukan aku. Ternyata KPLR ialah penamat kayuhan terhebat untuk aku catan pada tahun 2009 ini walau ada jamboree2 atau ride2 lain selepas ini di tahun 2009. Untuk itu sekali lagi sekalung tahniah kepada pihak penganjur....Bravo!

No comments: